Sulina este una dintre localitățile importante ale Deltei, fiind așezată
la vărsarea canalului cu același nume în mare (Mila 0). Sulina are o
existență de peste o mie de ani. În anul 956 după Hristos, un detașament
militar rus în drum spre Constantinopol trece pe aici. Mai tarziu în
sec. al XIV – lea, o găsim menționață pe una din hărțile genovezului
Vesconte. Ea reprezintă punctul terminus al călătoriei pe fluviu cu
vaporul. Drumul de la Tulcea la Sulina durează astăzi 5 ore, dar
întorcandu-ne cu cateva secole în urmă, distanța dintre cele două
localități dura zile sau chiar săptămani. Agronomul roman Ion Ionescu de
la Brad a efectuat o călătorie în imperiul otoman în 1850. El a urmat
drumul cotit al brațului Sulina, prin locurile primejdioase pentru
navigație și scrie ca "acestea îi făceau să tremure pe călători". Dr.
Wallace în cartea sa apărută în anul 1864 consemnează preparativele care
se făceau pentru construirea canalului, iar Sulina îi pare "un oraș mic
și mizerabil," format în cea mai mare parte din barăci. Importanța
Sulinei va crește o dată cu proiectele de sistematizare a canalului.
Amenajarea acestuia și transformarea lui într-un canal cu mare
circulație a deschis noi perspective orașului Sulina. Multe consemnări
ale unor călători ai începutului de secol XX, arată un port cu țărmul
bine pietruit, iluminat, bărbați și femei purtand toalete aduse direct
de la Paris. Imaginea Sulinei a fost zugrăvită și de scriitorul
Alexandru Vlahuță în lucrarea "Romania Pitorească" dar și de Jean Bart
(Eugen Botez) în cartea sa Europolis. Cantitățile impresionante de mîl
pe care Dunărea le-a adus pană la vărsarea ei în mare la Sulina, au
făcut ca farul clădit încă din anul 1802 și reclădit în 1842, să rămană
astăzi la o depărtare de 7 km de la vărsarea fluviului în mare.
Șerban Constantin Băleanu
Bibliografie : Delta Dunării – E. Panighianț
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu